- Novinky
- Udržitelnost a odpovědnost
- Obchodní výsledky
- Ocenění
- Akce
- Pilsner Urquell
- Gambrinus
- Radegast
- Velkopopovický Kozel
- Birell
- Volba sládků
- Ostatní produkty
Žena jako inspirace pro pivní etikety
23.8.2007 Ostatní produktyUnikátní výstava v Pivovarském muzeu v Plzni
Pivovarské muzeum v Plzni představí od pátku 24. srpna zajímavý výběr ze sbírky pivních etiket, které zakoupilo z pozůstalosti MUDr. Antonína Hajšmana. Nadšený sběratel dokázal shromáždit více než 20 tisíc etiket z celého světa a z různých časových období. Zhruba 400 z nich, které ženu zobrazují nebo se ženskou postavou inspirují, je do konce listopadu 2007 k vidění na výstavě v prostorách původního právovárečného domu v historickém centru Plzně.
„Motiv ženy se na etiketě vyskytoval proto, aby muže inspiroval ke koupi piva s přitažlivým obalem. Jindy, zejména u tmavých a speciálních druhů piv, podtrhl vhodnost piva i jako nápoje pro ženy,“ říká Jiří Hána, historik Pivovarského muzea a kurátor výstavy. Etikety jsou nejrůznějších tvarů a provedení, s ilustracemi v podobě grafických symbolů, kreseb, ale i fotografií.
- Největší zastoupení mají v expozici etikety z českých a německých pivovarů
- Nejstarší z vystavených etiket je z 20. až 30. let minulého století a jde o etiketu budějovického akciového pivovaru
- Etiketa dnes zaniklého pivovaru Michalovce na východním Slovensku zdobila speciální pivo, které se v dobách masové rekreace prodávalo na Zemplínské šíravě
- Nejexotičtější etikety pocházejí z Mexika, Indie, Tahiti nebo z Tirany v Albánii.
Výstava potrvá od pátku 24.8. až do konce listopadu. Bude součástí standardního návštěvnického okruhu v Pivovarském muzeu, nebo ji bude možno navštívit samostatně, denně od 10 do 18 hodin – za vstupné 20 Kč.
Doplňující informace
Bohatá historie pivních etiket
Na sklonku 19. století začaly papírové etikety postupně nahrazovat na lahvích líté nápisy – do té doby jediný známý způsob označování piva. Námětově i graficky byly etikety samozřejmě bohatší. Měšťanský pivovar v Plzni si nechal patentovat první ochrannou známku v podobě etikety už v březnu 1896. Pivní etikety po II. světové válce zcela zvítězily a lité nápisy se tak staly minulostí. Dodnes je etiketa na pivní láhvi důležitou součástí obalu, která významně ovlivňuje nákupní chování spotřebitelů a při některých speciálních příležitostech někdy podtrhuje výjimečnost obsahu lahve.
Etiketám se věnuje speciální obor sběratelství a historie nazývaný labologie (patrně od anglického „label“). Výstavu Žena na pivní etiketě doplňuje speciální panel představující nejvzácnější etikety z labologické sbírky Pivovarského muzea v Plzni – nejstarší, ale i nejkrásnější.
O sběrateli Antonínu Hajšmanovi
MUDr. Antonín Hajšman (1927 – 2000) sbíral pivní etikety, tácky, odznaky a další předměty spojené s pivem. Zajímal se o historii piva i o jeho současnost. Rád navštěvoval burzy, kde se setkával s přáteli a získával přírůstky do své rozsáhlé sbírky. Sbírku pivních etiket Dr. Hajšmana čítající přes 20 tisíc etiket z celého světa zakoupilo z jeho pozůstalosti na podzim roku 2005 Pivovarské muzeum v Plzni. Tím vlastně uchránilo výsledek jeho celoživotního koníčku před zánikem a rozptýlením.
Kontakty:
Jiří Hána
Pivovarské muzeum
724 618 357
Alexej Bechtin
Tiskový mluvčí
724 617 219
x x x
- Pivovarské muzeum v Plzni se nalézá v původním středověkém právovárečném domě, který se zachoval ve své autentické podobě. Adresa: Veleslavínova 6, Plzeň.
- Bylo otevřeno již v roce 1959, u příležitosti 100. výročí ochranné známky „Plzeňské pivo“. Myšlenka na zřízení Pivovarského muzea je však ještě starší, pochází z roku 1929. Z hlediska pojetí a šíře expozice jde o světový unikát.
- Posláním muzea je dokumentace a mapování historie pivovarnictví bez teritoriálního vymezení. Expozice představuje dějiny pivovarnictví od starověku po novověk. Přibližuje návštěvníkům způsob přípravy a konzumace piva u starověkých civilizací Mezopotámie a Egypta a dále u evropských kultur Řeků, Římanů, Germánů, Keltů a Slovanů. Nabízí také informace o vývoji českého pivovarnictví a řemesel a technologií s ním spojených.
- Ročně navštíví Pivovarské muzeum přes 40 000 návštěvníků z celého světa.
- Pivovarské muzeum se věnuje odborné, publikační a vědecké činnosti. Kromě toho však pořádá a účastní se nejrůznějších kulturních, vzdělávacích i prezentačních akcí.
- Pivovarské muzeum je zřízeno a financováno z prostředků společnosti Plzeňský Prazdroj a.s.
Plzeň