Prazdroj opět uvařil velikonoční ležák s Augustiniány

28.3.2019 Volba sládků

Sládci Plzeňského Prazdroje spolu s Augustiniány opět po roce uvařili ležák pro období půstu a velikonočních svátků. Velikonoční Zlatou 13 si budou moci lidé vychutnat během celého dubna ve zhruba 2100 pivnicích po celém Česku.

V rámci programu Volba sládků připravil Plzeňský Prazdroj speciální velikonoční ležák. Várku už v únoru uvařil sládek Daniel Urban spolu s provinciálem řádu sv. Augustina Juanem Provechem, který pivu přímo v pivovaru požehnal. Nyní je speciál připravený k distribuci do více než 2100 hospod a restaurací, ve kterých ho budou moci milovníci piva ochutnat.

Prazdroj tak opět po roce zopakoval úspěšné vaření piva s Augustiniány, kteří byli jedním z prvních řádů na našem území, který postní pivo vařil, a to již od poloviny čtrnáctého století. „Pivo tehdy vařilo pět mnichů a původně bylo určené pouze pro potřeby našich bratrů. Později jsme ale výrobu rozšířili a nabídli pivo i lidem mimo klášter,“ říká provinciál Juan Provecho. Dnes již Augustiniáni pivo nevaří, ale spolu s milovníky piva z celého Česka si mohou během dubna vychutnat Velikonoční Zlatou 13. Sládek Daniel Urban jim hotové pivo včera slavnostně předal v Klášteru obutých Augustiniánů v Praze, kde ho také společně ochutnali. „Jak velí tradice, je velikonoční speciál nefiltrovaným pivem. Je připravené z prvotřídních surovin, má zlatožlutou barvu s bohatou bílou pěnou, jemné chmelové aroma se snoubí s plnou sladovou chutí obohacenou karamelovým nádechem. Obsahuje 5,7 % alkoholu,“ uvádí sládek Daniel Urban.

Postní piva mniši vařili proto, že měla mnoho vitamínů a dalších látek, které jim pomáhaly získat dostatek energie během dlouhého postního období. To bylo dříve spojené s tím, že se nejedlo maso, ryby, vejce a mléčné produkty a bylo zvykem jíst jednou denně. A tak bylo potřeba doplňovat energii jinak. V postní době bylo pivo často jediným zdrojem kalorií. Proto se říkalo, zvláště u silných a hustých piv, že se jí, nikoli pije. Postupně se tato tradice přenesla i za zdi klášterů a silná piva si v zimě a začínajícím jaře získala velkou popularitu.

„Velikonoční Zlatou 13 vaříme už po třetí a každoročně je o něj velký zájem. Proto ho kromě 1500 hospod zapojených do programu Volba sládků do své nabídky zařadí ještě dalších 600 provozoven. Díky tomu bude mít ještě více lidí možnost zpříjemnit si postní období i velikonoční svátky,“ dodává Daniel Urban. Přehled všech hospod, které v dubnu nabídnou velikonoční ležák, najdou lidé na webu www.volbasladku.cz nebo v nové aplikaci Jdeš na pivo, kterou Plzeňský Prazdroj spustil v půlce března.

Tisková mluvčí Plzeňského Prazdroje Jitka Němečková je médiím k dispozici na těchto kontaktech:

Mobil: +420 731 193 191 

Email:

Poznámky pro editory

S exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj lídrem mezi výrobci piva v regionu a největším exportérem českého piva.
Za pozitivní působení v oblasti společenské odpovědnosti získal v roce 2018 Plzeňský Prazdroj čtyři významná ocenění v soutěži Business pro společnost TOP odpovědná firma a stal se tak jednou z nejoceňovanějších českých společností v oblasti firemní odpovědnosti v České republice.