- Novinky
- Udržitelnost a odpovědnost
- Obchodní výsledky
- Ocenění
- Akce
- Pilsner Urquell
- Gambrinus
- Radegast
- Velkopopovický Kozel
- Birell
- Volba sládků
- Ostatní produkty
V české dvacítce nejlepších výčepních plzeňského piva je 7 žen
21.7.2015 Pilsner UrquellStává se profese výčepní oblíbeným řemeslem českých žen? Rovnou 7 zástupkyň něžného pohlaví se probojovalo do finále soutěže Pilsner Urquell Master Bartender o nejlepší výčepní plzeňského piva v České republice. Počet ženských finalistek se tak oproti předchozím ročníkům výrazně zvýšil a je nejvyšší v desetileté historii soutěže. O titul usiluje také dalších 13 mužů.
Dvacítku nejlepších výčepních v České republice tvoří z jedné třetiny ženy. Ukazují to průběžné výsledky soutěže Pilsner Urquell Master Bartender 2015, kde soutěžící musí prokázat vysokou profesionalitu a zručnost při čepování plzeňského piva, ale také odborné znalosti z jeho výroby a správnou péči o výčepní zařízení. V letošním finále mají ženy největší zastoupení za posledních 10 let, čítá totiž 7 finalistek.
Co české ženy na čepování piva láká? Hlavně práce s lidmi a různorodost zaměstnání. „Baví mě přinášet lidem hezký zážitek. Servíruji hostům plzeň krásně vychlazenou s nadýchanou pěnou a v té nejlepší kondici, vždy s úsměvem a přáním na zdraví,“ vysvětluje vztah k profesi výčepní Tereza Aujeská, jedna ze 7 finálových žen z pražského Lokálu Hamburk. Tam musela nejdřív celý rok nosit pivo hostům na stůl, aby nashromáždila zkušenosti a propracovala se až k jeho čepování.
Marie Holcmannová, další finalistka tentokrát z ostravské Pivnice Srub, načepovala své první pivo už před třinácti lety. A věnuje se tomu dodnes. „Už jako malá holka jsem si hrála na servírku a nejraději jsem svým imaginárním hostům čepovala pivo. Postupem času jsem se v oboru začala vzdělávat, prošla různými provozovnami a sbírala zkušenosti,“ říká. „Mám ráda práci s lidmi, navíc když jsou spokojení. Právě spokojený a vracející se host je pro výčepního největší odměnou, a to mě na mé práci baví,“ doplňuje Holcmannová.
Její soupeřka Kateřina Marková (dříve Gardlová) z jihlavské hospůdky PUOR Dělnický dům se stala dokonce vítězkou jednoho ze čtyř regionálních kol, kde poměřila své síly s dalšími 42 výčepními. Výčepní podle ní není ryze mužská profese a hodí se na ni i ženy. „Myslím si, že muži i ženy jsou si, co se týče čepování piva, naprosto rovni. Vždy záleží na individuální osobnosti a nějakém vztahu k té práci, kterou dělá člověk každý den a musí v ní najít něco uspokojivého,“ zdůrazňuje Marková. „Někdo má rád pečlivou práci s pivem, někoho spíš baví ten každodenní ruch v hospodách a restauracích,“ dodává.
Rekordní počet ženských finalistek lze přisoudit jejich větší odvaze soutěžit ve zdatnosti čepování piva, která se historicky spojuje spíše s mužským prvkem. Soutěž o nejlepšího výčepního Pilsner Urquell Master Bartender se mimo jiné snaží prokázat, že nezáleží na tom, zda pivo čepuje muž nebo žena, ale jaký má soutěžící k čepování piva vztah, jakými disponuje v oboru znalostmi a jak správně používá techniku. „Naše soutěž není jen o tom, jak správně pivo načepovat, ale nutné je i vědět, jak ho správně nabídnout. To znamená dobře naservírovat a prohodit milé slovo s hostem, tak, aby se do restaurace rád vracel,“ komentuje trend starší obchodní sládek Plzeňského Prazdroje Václav Berka. „Host by si měl v nejlepším případě z dobré hospody nebo restaurace odnést i nějaké nové poznatky. Takže soutěž prověřuje i teoretické znalosti týkající se historie piva, pivovaru, jeho výroby a péče o něj. A dle mých dosavadních zkušeností jsou tady ženy zpravidla lépe připraveny,“ dodává. Podle Berky platí, že se zvyšuje nejen počet šikovných ženských výčepních, ale i celková úroveň všech soutěžících a tedy i celá tato gastronomická kategorie v České republice.
Do letošního 10. ročníku Pilsner Urquell Master Bartender se přihlásilo celkem 170 soutěžících, z toho 33 žen. Ze 4 regionálních kol soutěže, kde soutěžící obhajovali svůj výčepní um před odbornou porotou, vzešlo 20 finalistů. Ti teď musí zvládnout takzvaný mystery shopping – v průběhu července je utajená porota hodnotí naslepo přímo při práci v jejich domovských hospodách. V srpnu už je čeká pouze velké finále.
Tisková mluvčí Plzeňského Prazdroje Kateřina Krásová je médiím k dispozici
na těchto kontaktech:
Mobil: +420 724 617 219
Poznámky pro editory:
Velké finále, ve kterém se rozhodne o vítězi soutěže, se uskuteční 5. a 6. srpna v Plzni. Finalisté absolvují v pivovaru vědomostní testy a slepou degustaci, pak večer představí své umění veřejnosti. Následující den je čeká praktická část před odbornou porotou a slavnostní vyhlášení na galavečeru. Vítěz národního finále získá možnost uvařit si vlastní várku společně se starším obchodním sládkem Václavem Berkou, cestu po vybraných evropských provozovnách čepujících tankové pivo Pilsner Urquell v jeho doprovodu, ale zejména přinese své restauraci vysokou prestiž a signál hostům, že „jeho“ restaurace se umí o pivo a své hosty skutečně skvěle postarat.
Soutěž Pilsner Urquell Master Bartender je určena všem cílevědomým výčepním, barmankám a barmanům, kteří sdílí nadšení pro své řemeslo a ležák Pilsner Urquell. K úspěchu v soutěži je nezbytná dokonale zvládnutá technika čepování, vzorná péče o pivo, vynikající znalost historie a výroby ležáku Pilsner Urquell a především charizma, se kterým je třeba zákazníka přesvědčit o kvalitách tradičního plzeňského ležáku. Cílem soutěže je dlouhodobě zvyšovat úroveň hospodské kultury v České republice prostřednictvím lidí, kteří pivo „dělají“ každý den.
Letos se koná 10. ročník soutěže. Doposud úřadujícím mistrem výčepním je Pavel Pressburg z pražské Malostranské Besedy.
- S celkovým prodejem přes 10 milionu hektolitrů v kalendářním roce 2014 (včetně licenčních výrob v zahraničí) a s exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj, a. s., předním výrobcem piva v regionu a největším exportérem českého piva.
- Plzeňský Prazdroj, a. s., je členem společnosti SABMiller plc. Pilsner Urquell je mezinárodní vlajkovou lodí portfolia značek SABMiller.
- SABMiller plc je jednou z předních světových pivovarnických společností, se 70 tisíci zaměstnanci v 80 zemích celého světa. Nabízí více než 200 pivních značek včetně celosvětově známých, jako jsou Pilsner Urquell, Peroni Nastro Azzurro, Miller Genuine Draft a Grolsch, stejně jako přední lokální značky Aguila (Kolumbie), Castle (Jižní Afrika), Miller Lite (USA), Snow (Čína), Victoria Bitter (Austrálie) nebo Tyskie (Polsko).
Praha/Plzeň