Poprvé v Česku: sládci Prazdroje vytvořili pivo pro Volbu sládků s pomocí umělé inteligence

8.9.2023 Volba sládků

Prazdrojští sládci dostali pomocníka – recepturu, ale i kampaň k zářijovému speciálu programu Volba sládků navrhli ve spojení s umělou inteligencí. Ta jim pomohla zkombinovat dva odlišné pivní styly: tradiční český ležák a moderní New England IPA. Pivo, které je v nabídce na čepu během září ve vybraných hospodách, nese název Cybeer.

Uvařit pivo s pomocí umělé inteligence se povedlo zatím jen několika pivovarům na světe. V Prazdroji nástroje AI (Artificial Intelligence), konkrétně ChatGPT, použili ke splnění nelehkého zadání: navrhnout recepturu na nové pivo, které v sobě spojí to nejlepší z tradičního českého ležáku a moderního pivního stylu New England IPA (NEIPA). Navrženou recepturu pak sládci vyladili s ohledem na technologická zařízení a použité suroviny. Výsledkem speciálního varního postupu je pivo s dobrou pitelností a tělem typickým pro české ležáky a výrazným zákalem a džusovitostí s grapefruitovými tóny charakteristickými pro styl NEIPA.

„Uvařili jsme pět zkušebních várek, než se podařilo pivo, se kterým jsme byli spokojeni. V každé nové várce jsme zpřesňovali zadání pro AI a upravovali recepturu. Řešili jsme kvašení, optimalizaci typického zákalu, typ kvasinek i použité chmely. Umělá inteligence sice může navrhnout atraktivní recepturu, ale pak následují složité fáze samotného vaření piva. Je potřeba kontrolovat suroviny, sledovat proces kvašení a mnoho dalšího. Výroba piva je zkrátka komplikovaný živý proces, na který musí stále dohlížet člověk. Sládci se o práci určitě bát nemusí“, říká vrchní sládek programu Volba sládků Tomáš Pokorný.

Posláním programu Volba sládků je obohacovat český pivní trh výjimečnými a netradičními pivy. Speciál Cybeer je spodně kvašené pivo, stylu New England Lager. „Pro měsíc září jsme chtěli představit pivní styl, jaký český pivař ještě neochutnal. Dohledali jsme pouze jediný pivovar v Austrálii, který typ New England Lager již uvařil. Jedinečná je i spolupráce s AI při vaření piva, v Česku se o to podle našich informací zatím nikdo nepokusil. Umělá inteligence navíc pomohla vytvořit také grafiku marketingových materiálů, vizuály na sociální sítě a některé texty,“ dodává Tomáš Drahoňovský, manažer rozvoje Plzeňského Prazdroje a vedoucí programu Volba sládků.

Nefiltrovaný speciál Cybeer obsahuje 5 % alkoholu. Pivo má ležákový základ, ale zároveň džusovitý charakter ve stylu NEIPA, proto jsou po napití nejprve cítit jemné grapefruitové tóny, které přechází v příjemnou hořkost dodanou anglickými chmely Olicana, Godiva a Harlequin. Těm sekunduje Citra a Žatecký poloraný červeňák.  Nově vzniklé pivo má světlou barvu (16 EBC), hořkost se pohybuje ve střední kategorii (31 IBU).

Ke spolupráci na tvorbě receptury se vyjádřila i samotná umělá inteligence: „Zahájení tvorby tohoto výjimečného piva byla vzrušující odysea, poznamenaná spojením českého ležáckého řemesla a dobrodružného ducha novoanglické IPA. Bylo jedinečné být součástí této cesty jako sládek ChatGPT, být svědkem sbližování tradice a špičkových inovací. Spolupráce s tímto vizionářským týmem odhalila pozoruhodný potenciál, kdy se lidská vynalézavost a umělá inteligence prolínají. Toto pivo je živým důkazem umění spolupráce, jehož výsledkem je dráždivý nápoj, který rezonuje s neomezenými možnostmi společné tvorby.“

Perfektně načepovaný speciál Cybeer bude v nabídce v září ve vybraných hospodách po celé České i Slovenské republice. Seznam všech míst je na stránce www.volbasladku.cz.

 

Poznámka pro editory:

  • Program Volba sládků přináší každý měsíc nový pivní speciál a přispívá k rozmanitosti českého pivního trhu. 
  • Plzeňský Prazdroj tento speciální program spustil v květnu 2015 a přinesl do více než 1000 hospod už přes 60 druhů pivních speciálů. 
  • S exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj lídrem mezi výrobci piva v regionu a největším exportérem českého piva. 
  • Plzeňský Prazdroj získal v roce 2022 v žebříčku Byznysu pro společnost TOP Odpovědná firma dvě významná ocenění; první místo v kategorii odpovědného reportingu a hlavní cenu Trendsetter mezi velkými firmami.