- Novinky
- Udržitelnost a odpovědnost
- Obchodní výsledky
- Ocenění
- Akce
- Pilsner Urquell
- Gambrinus
- Radegast
- Velkopopovický Kozel
- Birell
- Volba sládků
- Ostatní produkty
Prodeje baleného piva rostou, dopad obalů na životní prostředí se přesto daří snižovat
12.4.2021 Udržitelnost a odpovědnostMísto čepovaného piva s kamarády v hospodě jedno lahvové z ledničky doma na gauči nebo vychlazená plechovka na chatě. Pandemie na čas proměnila běžné zvyklosti milovníků piva, kteří mnohem více než dříve nakupují balené pivo. Plzeňský Prazdroj přitom hlásí jeden nečekaný výsledek: ačkoli prodeje jeho piv v obchodech během koronakrize (od poloviny března 2020 do poloviny března 2021) vzrostly o devět procent, podařilo se mu výrazně snížit dopady používaných obalů na životní prostředí. Největší úspory se týkají plastů – Prazdroj jich spotřeboval o téměř čtyřicet procent méně než v roce předchozím. Konkrétně tak uspoří přes tisíc tun plastů ročně.
„Největší vliv na naši plastovou redukční kúru mělo loňské ukončení prodeje piv Gambrinus a Radegast v PET lahvích. Lidé od nich nejčastěji přešli ke skleněným vratným lahvím, které jsou z pohledu životního prostředí nejšetrnějším obalem v obchodech. Obrazně řečeno každou 1,5 litrovou PETku tak nahradily dvě vratné skleněné lahve a jedna půllitrová plechovka s pivem,“ říká Ivan Tučník, manažer pro udržitelný rozvoj Plzeňského Prazdroje. Celkem za poslední rok Prazdroj ušetřil odchodem od PET lahví přes 800 tun plastu. To by vydalo na řadu PET lahví o délce 1600 kilometrů, což odpovídá například trase z Plzně do Barcelony. „Ještě před pěti lety jsme v PET lahvích prodávali v tuzemských obchodech jedenáct procent produkce, nyní jsou to zhruba 4 procenta. A do konce roku 2022 chceme skončit se stáčením do plastových lahví úplně,“ doplňuje Ivan Tučník.
Není to jediný případ, jak v Prazdroji redukují spotřebu plastu. V roce 2020 došlo také na snížení tloušťky folií, které drží pohromadě piva na paletách, a to až o třetinu, čímž ušetří 78 tun plastu ročně. A skončily také plastové nálepky na lahvích Pilsner Urquell v objemu 58 tun za rok. Celkovou úsporu ještě umocňuje skutečnost, že téměř dvě stě tun dříve používaných plastů vyrobených z primárních surovin nahradil Prazdroj recyklátem – pro balení většího počtu plechovek začal používat 100% recyklované plastové folie.
Nejprodávanějším obalem jsou dlouhodobě v Plzeňském Prazdroji skleněné vratné lahve. Vedle toho pokračuje příklon spotřebitelů k plechovkám, které, díky nízké váze a rychlému vychlazení, jsou již několik let nejdynamičtěji rostoucí částí portfolia. Tento trend ještě akcelerovala pandemie a s ní související uzavření hospod. V roce 2019 tvořily plechovky zhruba 18 % portfolia Prazdroje, loni už přes 20 %. I u tohoto obalu hledá pivovar cesty k cirkularitě a tím i ke snížení jeho ekologické stopy. „Jednu z cest představuje zálohování plechovek. Vydalo se jí už deset evropských zemí a jejich fungující systémy vykazují zajímavé výsledky. V tuto chvíli se aktivně účastníme na připravovaném zálohování plechovek na Slovensku, kde také působíme. Věříme, že nám tamní zkušenosti pomohou najít vhodné řešení i pro Českou republiku,“ doplňuje Ivan Tučník. Vedle toho se pivovar ve spolupráci s dodavateli zaměřuje na snižování tloušťky plechovek a navyšování recyklátu v obalu. „Hliník lze recyklovat prakticky do nekonečna a jeho kvalita je přitom vždycky stejná. Plechovky z recyklátu mají navíc až o 80 % nižší uhlíkovou stopu a na jejich výrobu je spotřebováno až o 95 % méně energie než u plechovek vyrobených z tzv. panenského materiálu. Naše plechovky jsou nyní vyrobené ze 40 % z recyklátu a tento podíl chceme dál navyšovat,“ dodává Martina Vajskebrová, manažerka výrobních materiálů a obalů Plzeňského Prazdroje. K dalšímu snížení produkce hliníku došlo odstraněním alobalových krčků z lahví Pilsner Urquell a nahrazením papírovými etiketami. Díky tomu se ročně uspoří 48 tun hliníku.
Prazdroj šetří i papír, jinak nejekologištější z obalových materiálů. U většiny piv značek Radegast, Kozel a Birell používá pro etikety na lahvích recyklovaný papír, letos k nim přibude Gambrinus. „Vloni jsme takto ušetřili 271 tun nového papíru, letos recyklátem nahradíme dalších 352 tun papíru – ke konci roku bychom tedy měli dosáhnout stavu, kdy v průměru 73 % papíru, jenž používáme na etikety, bude tvořit ten recyklovaný,“ vysvětluje Martina Vajskebrová. Každá tuna recyklovatelného papíru přitom výrazně přispívá k ochraně životního prostředí, snižuje produkci CO2 a ušetří přibližně 17 stromů, 1 500 litrů ropy, 2,5 metrů čtverečních skládky, 4 000 kilowatt energie a 28 000 litrů vody.
Poznámka pro editory:
- Maximálně šetrné chování k životnímu prostředí je součástí filozofie podnikání Plzeňského Prazdroje. Kromě důrazu na recyklaci a znavu využívání obalů společnost dlouhodobě snižuje spotřebu vody na vyrobený hektolitr piva, maximálně využívá obnovitelnou energii a omezuje používání plastů. Do roku 2030 by měla výroba Plzeňského Prazdroje dosáhnout uhlíkové neutrality.
- S exportem do více než 50 zemí celého světa je Plzeňský Prazdroj lídrem mezi výrobci piva v regionu a největším exportérem českého piva.
Plzeňský Prazdroj získal v roce 2020 v žebříčku Byznysu pro společnost TOP Odpovědná firma nejvýznamnější ocenění – Trendsetter za to, že dlouhodobě v Česku udává směr v oblasti udržitelnosti a přináší nové inspirativní podněty k odpovědnosti v podnikání.